Zo gaat de molen

groep 6

€25,- excl. verzendkosten

Verdiep je met de klas in alle aspecten van de molen en ga op bezoek bij een molen in de buurt.

Dit project gaat over molens in Noord-Brabant. De meeste leerlingen zullen er weleens één van dichtbij hebben gezien. Maar hoe werkt een molen nu eigenlijk? Welke rol had de molen vroeger? En waarom vinden wij molens nu nog steeds interessant?

Het voorleesverhaal over Dries en Henk, twee jongens die rond 1870 leefden, is voor de leerlingen het begin van een ontdekkingstocht rondom het begrip molen. Aan de hand van acht themakaarten verdiepen ze zich in verschillende aspecten die te maken hebben met de molen. Op deze wijze zijn de leerlingen goed voorbereid voor de excursie aan de molen in de buurt.

Productdetails

Leergebied

Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands.

Thema's

Molens, techniek, kunst, natuur, dagelijks leven vroeger, ambachten.

Lesmateriaal

 

Omslagmap met daarin:

  • Docentenhandleiding
  • 8 Themakaarten
  • Antwoordkaarten
  • 4 Excursiekaarten

Voor de molenaar is er een aparte handleiding beschikbaar.

Bestellen Via de bestelknop bovenaan de pagina.
Leerdoelen

Leerdoelen erfgoededucatie

  • De leerling kan een definitie van erfgoed geven en die toelichten met voorbeelden van erfgoed in de eigen omgeving, in de eigen provincie en werelderfgoed in Nederland en de wereld.
  • De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale/nationale geschiedenis.
  • De leerling kan het verhaal bij het erfgoed plaatsen in de tijd en relateren aan hoe mensen in een bepaalde tijdsperiode woonden, leefden en werkten en daarbij verschillen en overeenkomsten noemen met nu.

De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:

  • R7 - De leerling kan verwoorden wat de waarde van kunst en erfgoed voor hem is.
  • C3 - De leerling kan opgedane kennis toepassen.
  • O1 - De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O4 - De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving
Tijdsbeslag Voorbereiding in de klas 1,5 uur, bezoek molen 1,5 uur, verwerking in de klas minimaal 20 minuten.
Plaats van uitvoering Klas en de molen in de buurt.