Expeditie Heilige Huisjes

groep 7 en groep 8

Gratis

Religieuze gebouwen zetten hun deuren open. Kom kijken en onderzoek de gebouwen en wat ze betekenen in het leven van mensen. 

Op bezoek bij een heilig huisje in de buurt

De één gaat op zondag naar de kerk, de ander op zaterdag naar de synagoge en weer een ander gaat tijdens de Ramadan elke avond naar de moskee. Maar wie gaat waar naar toe en waarom? Het project Expeditie Heilige Huisjes behandelt aan de hand van de SchoolTV filmpjes van Heilige Huisjes de wereldgodsdiensten en legt tegelijkertijd de link naar het religieuze erfgoed in de omgeving van de leerling zelf. Kerken, moskeeën, kloosters en synagoges: met Expeditie Heilige Huisjes ontdekken leerlingen wat die gebouwen betekenen, wat ze zeggen over de mensen die er komen en wat die belangrijk vinden in hun leven. 

Lesmateriaal en bezoek

Je kunt bij ons het lesmateriaal downloaden of bestellen. Daarna kies je zelf welke religieuze gebouwen je wilt bezoeken en neem je contact op voor het afspreken van een bezoek. Religieuze gebouwen staan over het algemeen graag open voor klassenbezoek. Door het leerlingmateriaal kan het project ter plekke zelfstandig door de leerlingen worden uitgevoerd. Het vraagt dus geen extra voorbereiding van de medewerkers of vrijwilligers van het gebouw.  Het aantal gebouwen dat je bezoekt is afhankelijk van je eigen keuze en/of de aanwezigheid van soorten religieuze gebouwen in de omgeving van de school.

Bekijk het lesmateriaal

Downloaden hieronder gratis het lesmateriaal. Of je kunt een mail sturen naar info@erfgoedbrabant.nl met daarin de volgende gegevens: naam school, naam leerkracht, postadres, aantal groepen, aantal leerlingen en een contact-telefoonnummer. We sturen je dan de docentenhandleiding en leerlingmateriaal toe. Het lesmateriaal is gratis, je betaalt alleen verzendkosten.

Productdetails

Lesmateriaal
Leergebied Geschiedenis, levensbeschouwing, omgevingsonderwijs, burgerschap.
Thema's Godsdiensten, monumenten, religieuze gebouwen.
Leerdoelen

Leerdoelen erfgoededucatie 

  • De leerling kan de waarde van erfgoed beschrijven en benoemen waarom het de moeite waard is om dit erfgoed te bewaren voor later.
  • De leerling kan vragen stellen bij erfgoed en in samenwerking met anderen verschillende bronnen raadplegen en informatie opzoeken om de vragen te beantwoorden
  • De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale/nationale geschiedenis.
  • Klik hier voor meer informatie over de handleiding "Wijzer met erfgoededucatie".

De Cultuurtraject Brabant indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:

  • De leerling associeert, legt verbanden en geeft betekenis tijdens het maakproces
  • De leerling leeft zich in of herkent eigen emoties, ervaringen of ideeën in de verbeelde werkelijkheid
  • De leerling verkent emoties, ervaringen van anderen bij een culturele uiting
  • De leerling stelt n.a.v. wat hij/zij/hen gezien, gehoord, gevoeld of gelezen heeft, open vragen aan zichzelf en zijn omgeving
  • De leerling onderzoekt culturele uitingen vanuit een wereldwijd perspectief met aandacht voor genres, stijlen en stromingen en de functies van kunst
  • De leerling geeft uitdrukking aan ervaringen, gedachten en gevoelens die voor hem belangrijk zijn in relatie tot een culturele uiting
  • Klik hier voor meer informatie over Cultuurtraject Brabant.
Tijdsbeslag 4,5 uur, exclusief reistijd.
Plaats van uitvoering Klas en één of meerdere religieuze gebouwen in de omgeving.