Wat is het je waard?

groep 7 en groep 8

Vraag bij de locatie naar de kosten

Tijdens de Tweede Wereldoorlog stonden gewone mensen voor moeilijke keuzes. Wat zou jij doen? 

In oorlogstijd kan een keuze grote gevolgen hebben. Het afwegen van dilemma’s staat centraal in het project 'Wat is het je waard?'. In dit lesmateriaal worden lokale historische gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog dichtbij gehaald. De leerlingen onderzoeken de keuzes die mensen maakten tijdens de oorlog en stellen zich voor hoe zij gehandeld zouden hebben in die tijd. Daarnaast bespreken zij hoe wij daar nu naar kijken. Wie zo’n keuze moet maken, spreekt zich uit over wat hij of zij belangrijk vindt; welke waarde het zwaarst telt.

De leerlingen ontdekken wat zij zelf van waarde vinden en wat anderen van waarde vinden. Door te discussiëren over dilemma’s kan meer begrip ontstaan voor de verschillende keuzes die mensen maken. Wie kennismaakt met andermans motieven, ontdekt alternatieven voor het eigen handelen. 

Alle voorbeelden uit het lesmateriaal zijn gebaseerd op waargebeurde feiten uit de omgeving van de leerlingen.

Productdetails

Lesmateriaal Docentenhandleiding met lokale dilemma's en een uitgebreide beschrijving van de Morele Dilemma Discussiemethode.
Leergebied Geschiedenis, omgevingsonderwijs en burgerschapsonderwijs. 
Thema's Tweede Wereldoorlog, dilemma's, discussiëren, waardebewustzijn.
Leerdoelen

Leerdoelen erfgoededucatie

  • De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale of nationale geschiedenis.
  • De leerling kan het verhaal bij het erfgoed plaatsen in de tijd en relateren aan hoe mensen in een bepaalde tijdsperiode woonden, leefden en werkten en daarbij verschillen en overeenkomsten noemen met nu.
  • De leerling toont in dialoog respect voor de mening van een ander over de waarde van erfgoed.
  • De leerling kan zijn/haar eigen verbondenheid met erfgoed vertalen in het zorgdragen voor het behoud van erfgoed.
  • Klik hier voor meer informatie over de handleiding "Wijzer met erfgoededucatie".

De Cultuurtraject Brabant indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:

  • De leerling maakt een voorstelling van een eigen idee en vertaalt dat in een concept of ontwerp
  • De leerling associeert, legt verbanden en geeft betekenis tijdens het maakproces
  • De leerling leeft zich in of herkent eigen emoties, ervaringen of ideeën in de verbeelde werkelijkheid
  • De leerling verkent emoties, ervaringen van anderen bij een culturele uiting
  • De leerling stelt n.a.v. wat hij/zij/hen gezien, gehoord, gevoeld of gelezen heeft, open vragen aan zichzelf en zijn omgeving
  • De leerling (h)erkent verschillende interpretaties van zichzelf en anderen in de beleving en duiding van cultuuruitingen
  • De leerling geeft uitdrukking aan ervaringen, gedachten en gevoelens die voor hem belangrijk zijn in relatie tot een culturele uiting
  • Klik hier voor meer informatie over Cultuurtraject Brabant.
Tijdsbeslag 3 lessen van 60 minuten
Plaats van uitvoering Klas
Beschikbaar in
Altena, Asten, Boxtel, Cranendonck, Grave, Halderberge, Helmond, Heusden, Meierijstad, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Steenbergen, Uden, Waalwijk. Via Museum Klok & Peel Asten zijn ook de versies van Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren te verkrijgen.

 

'Wat is het je waard?' is mede mogelijk gemaakt door Cultuureducatie met Kwaliteit.