Over het project
Vincent van Gogh is een wereldberoemde Brabander, die de provincie doorkruiste voordat hij naar Frankrijk vertrok. Hier liggen zijn wortels, hier besloot hij kunstenaar te worden en hier maakte hij zijn eerste grote schilderij: "De aardappeleters". Brabants Kwartiertje met Van Gogh gaat over zijn leven, familie en zijn eerste stappen op het kunstenaarspad in Brabant. Het lesproject heeft opdrachtkaarten voor onder- midden- en bovenbouw. Op de voorkant van iedere opdrachtkaart staat een afbeelding van het erfgoed van Vincent van Gogh. Het bekijken, bewonderen en bevragen van dit erfgoed is het startpunt van een Brabants kwartiertje met Van Gogh. De opdrachten zijn kort en krachtig en kunnen los uitgevoerd worden of als projectdag of projectweek.
Digitaal lesmateriaal
- Download hier de introductieles en de afbeeldingen van de opdrachtkaarten - Onderbouw (Powerpoint-presentatie).
- Download hier de introductieles en afbeeldingen van de opdrachtkaarten - Middenbouw en Bovenbouw (Powerpoint-presentatie).
Specificaties
- Lesmateriaal: Map met daarin docentenhandleiding, per bouw 10 opdrachtkaarten en 3 'buitenkaarten'.
- Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige Oriëntatie.
- Thema's: Van Gogh, Brabant, landschap, vroeger, dagelijks leven, seizoenen.
- Tijdsbeslag: Brabants kwartiertje, of meerdere kwartiertjes per opdrachtkaart.
- Plaats van uitvoering: Klas, de 'buitenkaarten' in de omgeving van de school, bij een Van Gogh monument of in een museum.
Leerdoelen
De Cultuurtraject Brabant indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:
- De leerling maakt een voorstelling van een eigen idee en vertaalt dat in een concept of ontwerp
- De leerling past kunstzinnige technieken en vaardigheden bewust toe om de zeggingskracht van eigen werk te vergroten
- De leerling associeert, legt verbanden en geeft betekenis tijdens het maakproces
- De leerling leeft zich in of herkent eigen emoties, ervaringen of ideeën in de verbeelde werkelijkheid
- De leerling verkent emoties, ervaringen van anderen bij een culturele uiting
- De leerling stelt n.a.v. wat hij/zij/hen gezien, gehoord, gevoeld of gelezen heeft, open vragen aan zichzelf en zijn omgeving.
- De leerling (h)erkent verschillende interpretaties van zichzelf en anderen in de beleving en duiding van cultuuruitingen
- De leerling onderzoekt culturele uitingen vanuit een wereldwijd perspectief met aandacht voor genres, stijlen en stromingen en de functies van kunst
- De leerling geeft uitdrukking aan ervaringen, gedachten en gevoelens die voor hem belangrijk zijn in relatie tot een culturele uiting
- De leerling vergelijkt eigen ideeën of werk met die van anderen en is daarbij in staat feiten van meningen te onderscheiden
- De leerling geeft uitdrukking aan wat de waarde van kunst en cultuur is van de cultuuruiting(en) en plaatst die in een maatschappelijke context
- Klik hier voor meer informatie over Cultuurtraject Brabant.
Rechten afbeelding: Vincent van Gogh - Boerderij in Nuenen - Städel Museum. Eigendom van de Städelscher Museums-Verein e. V., Städel Museum – Artothek. Via Google Arts Project.