Zomervakantie

groep 5 en 6

Waarom hebben we eigenlijk zo'n lange zomervakantie? Waar komt dat vandaan en willen we dat zou houden?

Tijdsbeslag: 1,5 à 2 uur

Lesmateriaal: computer, internet, knutselspulletjes zoals papier, glitters, lijm, schaar en
kleurpotloden.

Lees het artikel onderaan de pagina ter voorbereiding.

Werkvorm

Nog even volhouden, dan kan de zomervakantie beginnen! Een mooi moment om met de leerlingen stil te staan bij waarom en vooral hoe wij de vakantie vieren. Hoe lang hebben wij al vakantie, hoe vierden mensen vroeger vakantie, zijn er vakantietradities in de familie? Zomaar wat vragen waar we meestal niet bij stilstaan.

Stap 1: Bespreek met de leerlingen dat de zomervakantie er aan komt en vraag of leerlingen op vakantie gaan en waar de reis naar toe gaat.

Stap 2: Vertel je leerlingen dat op vakantie gaan en vooral ver weg gaan helemaal niet zo’n lange traditie is. In Nederland had iedereen pas sinds 1966 recht op een betaalde vakantie. Waar ging de reis toen naar toe? Veel mensen maakten dagtripjes in Nederland. Pas sinds de jaren zeventig kwam het massatoerisme op gang en gingen Nederlanders naar Frankrijk, Italië en Spanje. Waar gaan de leerlingen nu naar toe op vakantie?

Stap 3: Laat de leerlingen aan hun opa’s en oma’s vragen of zij op vakantie gingen en waar de reis naar toe ging. De opa’s en oma’s van de leerlingen hebben namelijk de opkomst van de vakantietraditie meegemaakt. Laat de leerlingen hun vragen aan opa en oma op school bedenken en opschrijven zodat ze precies weten wat ze aan hun grootouders willen vragen over de vakantie van vroeger.

Denk aan de volgende vragen:
Hoe gingen opa en oma op vakantie? Met de bus, trein of auto? Gingen zij kamperen? Wat zijn de leukste herinneringen van opa of oma aan deze vakanties? Kenden zij ook vakantietradities en wat waren dat dan? Vraag ook naar foto’s van die vakanties.

Stap 4: Bespreek de uitkomsten van de interviews.

Stap 5: Laat de leerlingen de vakantiefoto’s van opa en oma vergelijken met hun eigen vakantiefoto’s. Wat is hetzelfde gebleven? Wat is er veranderd? 

Stap 6: De leerlingen hebben hun opa’s en oma’s gevraagd naar hun vakantietradities. Laat de leerlingen nadenken over hun eigen vakantietradities zoals: later naar bed mogen, iedere dag een ijsje, logeren bij familie of vriendjes etc. Zijn de vakantietradities veranderd of lijken ze op elkaar?

Extra verwerkingsopdrachten:
Laat de leerlingen een ansichtkaart maken met Groetjes uit…….. voor de vakantie van opa en oma.
Laat de leerlingen een stop motion filmpje maken over hun eigen favoriete vakantie.