Communicatie en etiquette
Bij een bijeenkomst is goede communicatie belangrijk. Maar bij een online bijeenkomst lijkt de kwaliteit van de communicatie nog belangrijker te zijn. Zowel voorafgaand als tijdens het samenkomen.
Voorafgaand de bijeenkomst
- Laat de deelnemers weten op welke datum zij de link krijgen waarmee zij kunnen inloggen op het online platform.
- Mail de deelnemers een handleiding waarin het inloggen en de functionaliteiten van het online platform worden toegelicht. Inspiratie nodig? Mail of bel dan Erfgoed Brabant voor een voorbeeld-handleiding.
- Geef de deelnemers een telefoonnummer dat zij kunnen bellen wanneer zij tegen problemen met het online platform aanlopen.
- Geef de deelnemers de mogelijkheid om een kwartier voor aanvang van de bijeenkomst in te loggen. Dan is er nog voldoende tijd om eventuele technische problemen van een deelnemer op te lossen.
- Geef aan dat de deelnemers contact met u kunnen opnemen wanneer zij vermoeden/weten door een beperking niet optimaal te kunnen deelnemen aan de bijeenkomst. Mogelijk komt u samen tot een oplossing.
Tijdens de bijeenkomst
- Bij groepen groter dan zes mensen is het verstandig een moderator aan te wijzen die het gesprek of de bijeenkomst leidt.
- Bij groepen groter dan zes mensen is het verstandig dat deelnemers alleen hun microfoon aanzetten, wanneer zij een beurt krijgen van de moderator.