Burgerschap in Kasteel Helmond met Memes uit Helmond

Een burgerschapsprogramma voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs met Kasteel Helmond als erfgoedlocatie.

Erfgoed Brabant ontwikkelt samen met Beam it up, in opdracht van Kasteel Helmond, ‘Memes uit Helmond’. 

‘Kasteel Helmond is prachtig cultureel erfgoed wat graag gedeeld wordt met de jongeren van nu’ aldus Annette Wilde coördinator educatie Museum Helmond.

In het burgerschapsprogramma ‘Memes uit Helmond’ gaan leerlingen in Kasteel Helmond memes maken waarin ze op een grappige manier de vergelijking tussen toen en nu zichtbaar maken.
Dit doen ze door eerst in het kasteel op zoek te gaan naar verschillende verhalen van de voormalige kasteelheren en vrouwen uit Helmond.

Ze krijgen korte spraakmakende verhalen van vroeger te horen, over de burgerschapsthema’s: identiteit en macht & inspraak.
Vanuit deze verhalen worden ze aan het denken gezet over hoe het er vroeger aan toe ging, welke paralellen of tegenstellingen ze zien in de huidige maatschappij en wat ze daarvan vinden. Daarna mogen ze hun eigen memes maken waarin ze op een grappige of schurende manier kunnen laten zien hoe het toen was en wat zij daar nu van vinden. Tot slot zal de groep de memes aan elkaar presenteren. De meme met de meeste duimpjes wordt uitgeroepen tot ’meme lord’.

Waarom burgerschap in het kasteel? Kasteel Helmond is prominent erfgoed midden in Helmond, iedereen kent het en het heeft een jarenlange status van de centrale plek waaruit beslissingen genomen werden.

De historisch, culturele context van de erfgoedlocatie geeft ruimte én houvast. Meer jongeren worden zich daardoor bewust van (een stuk van) de geschiedenis van de stad Helmond en de functie van het kasteel als geschiedschrijver.

Beoogde doelen:

  • Leerlingen denken vanuit lokale verhalen geschiedenis van Helmond na over wat nu nog actueel is en wat zij in hun eigen leven belangrijk vinden.
  • Leerlingen gaan de dialoog met elkaar aan over actuele kwesties en leren dat iedereen een ander perspectief kan hebben op eenzelfde onderwerp
  • Leerlingen denken na over, en worden zich bewust van, hun identiteit: wie zij zijn en waar ze voor staan.

Memes uit Helmond legt de focus in eerste instantie op het vak maatschappijleer maar zal uiteindelijk vakoverstijgend zijn en daarmee geschikt voor meerdere vakken zoals geschiedenis en CKV. De doelgroepen zijn 3 VMBO en 4 HAVO/VWO.

Jong paar betrapt door ouders van Bernard Picart 1683_1733

Afbeelding: Fotoarchief Rijks Museum

Erfgoed Brabant en Beam it up ontwikkelen dit project sámen met een aantal burgerschapscoördinatoren uit voortgezet onderwijs volgens de Design Thinking methode

Hiermee willen we een programma faciliteren dat aansluit op de behoeften uit het onderwijs, waarmee we docenten ontlasten en burgerschapsonderwijs tastbaar maken.

Ger Jan Onrust, docent geschiedenis, maatschappijleer en burgerschapscoördinator van het Jan van Brabant College in Helmond:

“Wij willen dat de leerlingen, gevoed door de historie, hun eigen verhaal zichtbaar maken”

Dit project wordt ondersteund door de subsidieregeling Erfgoed Maken van het Fonds voor Cultuurparticipatie. 

Kasteel Helmond. Bron: VisitBrabant.

Kasteel Helmond. Bron: VisitBrabant.