Erfgoed gaat over 'nu'

Museumdocent Marika Taborsky over ontwikkeltraject CLICK

Hoe zorg je er als bevlogen leerkracht of kunstvakdocent voor dat cultuureducatie écht betekenis en draagvlak krijgt? Met die vraag stoeiden zestien talentvolle leerkrachten en kunstvakdocenten in het ontwikkeltraject CLICK. Het traject werd opgezet door de Provincie Noord-Brabant in samenwerking met Fontys Hogescholen en Stichting Cultlab. Erfgoed Brabant mocht de deelnemers in een trainingssessie en masterclass meenemen in de wereld van erfgoededucatie. En zo ontmoetten we Marika Taborsky van KunstLab en museumdocent bij De Pont. Zij was verrast door de mogelijkheden van erfgoed.

Verbinding

Het was geen toeval dat Marika bij CLICK belandde. “Ik was zoekende naar een traject als CLICK. Vanuit KunstLab en als museumdocent heb ik volop ervaring met kunst in het onderwijs, maar ik wilde een samenwerking met een school om vanuit visie hieraan te werken.” ‘Verbinding’ was voor Marika in het ontwikkeltraject een terugkerend thema. “Met CLICK wilde ik de samenhang vinden tussen kunst en erfgoed en dat lukte.”

Anders kijken

“Ik werd al geprikkeld door de verbinding tussen hedendaagse kunst en erfgoed tijdens de sessie in het Van Abbemuseum in Eindhoven, maar de masterclasses erfgoed vond ik een eyeopener. Voor mijn gevoel had erfgoed een oubollige sfeer. Daar ben ik door de masterclass heel anders naar gaan kijken, het gaat juist heel erg over het nu.” De toegepaste werkvormen hielpen Marika daar enorm bij: “Je merkt dat Erfgoed Brabant echt inzet op nieuwe werkvormen.” Marika refereert aan de werkvorm emotienetwerken, waarbij de deelnemers van de masterclass vanuit verschillende perspectieven betekenis toekenden aan een historische foto. “Die foto riep herinneringen bij me op aan vroeger. Maar het gevoel bij deze herinnering is van nu, van vandaag.”

Besef

De masterclass liet Marika ook anders denken over haar eigen erfgoed. “Ik vraag me af wat erfgoed voor een mens betekent in bepaalde levensfases. Iedereen heeft wel iets van thuis uit meegekregen dat nu nog relevant is. Soms besef je dat pas later. Ik voelde me via mijn vader altijd verbonden met de Hongaarse volkscultuur. Meer dan met de spreekwoordelijke Nederlandse nuchterheid van moederszijde. Ik had hier het gevoel niet helemaal thuis te zijn. Inmiddels besef ik dat ik van beide zijden betekenisvol erfgoed heb.”

Waarde van het verhaal

CLICK heeft bij Marika allerlei gedachten in beweging gezet. De verbinding tussen erfgoed, kunst en onderwijs biedt volop kansen om op zoek te gaan naar betekenisgeving. Marika benoemt hoe het programma Tussen Kunst en Kitsch haar aan het denken zette. “Je bekijkt en bespreekt boeiende voorwerpen, maar als de geldwaarde genoemd is, is het afgelopen. Jammer, want juist uit die verhalen kun je veel meer halen.” Veinst Marika dankzij CLICK al op nieuwe ideeën? Daar hoeft ze niet lang over na te denken: “Het zou mooi zijn om voor de klas een erfgoed en kunstprogramma op te zetten waar alles draait om de waarde van het verhaal.” En wie weet ervaren leerlingen dan ook dat die waarde over het ‘nu’ gaat.

Met dank aan Marika Taborsky van KunstLab en museumdocent bij De Pont.