Hoorspel

groep 3 en 4

O1 De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.

Duur: ongeveer 20 minuten

Werkvorm: klassikaal

Beoogde indicator: O1 De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.

Benodigdheden: verhaal (inspiratie via bijvoorbeeld Regiocanons.nl), ongeveer zes verschillende keukenvoorwerpen per groepje (rasp, bakjes, wasknijpers, plastic zakjes, aluminiumfolie, kurkentrekker e.d.)

Meester Erik vertelt: 

"Soms blijft een verhaal niet zo goed hangen, en dat wilde ik eens anders aanpakken, door leerlingen beter te laten luisteren. Bij ieder groepje had ik een aantal willekeurige keukenvoorwerpen neergelegd, die niet iets met het verhaal te maken hadden. De leerlingen kregen de opdracht mee om goed te luisteren naar het verhaal, en te bedenken welke geluiden bij het verhaal zouden passen.

Het verhaal ging over een historische gebeurtenis in de buurt, de eerste trein bij Moerdijk. Ik vond die gebeurtenis via Regiocanons.nl. Na het verhaal moesten de leerlingen in hun groepjes bedenken welke geluiden bij momenten in het verhaal passen. Daarvoor moesten ze de voorwerpen gebruiken. Ze experimenteerden met alle voorwerpen om de piepende trein te krijgen, enzovoorts. Daarna las ik het verhaal nog een keer voor, na iedere zin stopte ik en mochten ze hun geluiden maken."