Ansichtkaarten uit het verleden

groep 5 en 6

C1 De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.

Duur: ongeveer 20 minuten

Werkvorm: individueel

Beoogde indicator: C1 De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.

Benodigdheden: A5-papier, potloden, stiften, geschiedenisboek, computers

Meester Erik vertelt: 

"Naar aanleiding van een les geschiedenis over de Romeinen, stuurden leerlingen een ansichtkaart van vroeger naar nu. Ik gaf de opdracht: Stel je voor, je bent een Romeinse krijgsheer/slaaf/edele vrouw in Someren. Kies een bijpassende naam. Hoe gaat het met je? Wat heb je die dag gedaan? Hoe is jouw dagelijks leven in Someren? Hoe ben je daar gekomen? Op de voorkant teken je hoe je omgeving eruitziet. Stuur het kaartje naar jezelf in de toekomst. Leerlingen moesten informatie opzoeken in hun geschiedenisboek en op internet over hun eigen omgeving. Ik heb alle kaartjes bewaard, en stuur ze over een half jaar naar ze op."