Uitvindingen

groep 3 en 4

R5 De leerling benoemt wat ideeën en werk van anderen voor hem betekenen.

Duur: ongeveer 20 minuten (exclusief museumbezoek)

Werkvorm: tweetallen

Beoogde indicator: R5 De leerling benoemt wat ideeën en werk van anderen voor hem betekenen.

Benodigdheden: camera

Meester Erik vertelt: 

"Met de klas zijn we naar het streekmuseum geweest, en van te voren gaf ik de opdracht mee dat ze per tweetal een gebruiksvoorwerp moesten kiezen uit het museum. Van de gekozen objecten hebben ze in het museum een foto gemaakt.

Leerlingen bedachten vragen bij een voorwerp dat we niet meer gebruiken. Centraal stond: waarom gingen mensen het verder ontwikkelen?

De leerlingen vonden het erg leuk om erover na te denken, en ze hebben goed gekeken en bedacht wat er (on)handig aan is. Sommige groepjes hebben gepresenteerd in de klas. Het lijkt me ook nog leuk om de vraag andersom te stellen: waarvoor je een object gebruikt, en hoe het zou zijn zonder die uitvinding. Dat is voor de volgende keer!"