Een Zachte Atlas als boekverslag

Groep 7 en 8

Lesidee voor een boekverslag bij een historisch leesboek.

Illustratie Zachte Atlas van Noord-Brabant. Ontwerp door Maartse Hazen.
Doel: De leerling verwoordt eigen ervaringen en gevoelens in relatie tot de context.
Duur: Ongeveer 60 minuten.
Werkvorm: Individueel, in tweetallen.
Benodigdheden: Historisch leesboek, computers, schrijf- en tekenmaterialen.

Toelichting

In deze inspiratieles vatten leerlingen op een visuele manier samen wat ze hebben gelezen. Deze werkvorm, de ‘Zachte Atlas’ kan voor elk historisch leesboek gebruikt worden.

Stap 1

Laat de leerlingen na het lezen van het boek een lijst maken van de plaatsnamen en plekken waar het verhaal zich afspeelde en laat ze een kaart tekenen van het land waar hun verhaal over ging.

Stap 2

Fragment van de Zachte Atlas van het Pieterjespad.

Laat ze de plaatsnamen en plekken van het verhaal dat ze gelezen hebben op hun getekende kaart plaatsen. Dat kan door niet alleen namen op de schrijven, maar ook door de plekken uit het verhaal te tekenen. Laat ze betekenisvolle fragmenten uit het boek opschrijven en hun eigen gedachten en gevoelens die ze kregen tijdens het lezen verwoorden.

Stap 3

Als iedereen zijn/haar eigen Zachte Atlas heeft gemaakt, gaan ze die in tweetallen met elkaar vergelijken aan de hand van de volgende vragen: Waar speelt het verhaal zich af? Bij welk canonvenster passen de gebeurtenissen? Welke boekfragment vond je het meest ingrijpend en waarom? Hoe zou het zijn om in die tijd en situatie geleefd te hebben? Hoe kijk je daar nu tegenaan?

Stap 4

Vraag aan een aantal van die tweetallen een korte terugkoppeling: Wat heb je geleerd over elkaars verhaal? Leek het op elkaar of juist helemaal niet? Wat vond je interessant en wat niet?