Een levende tijdlijn met je boek

Groep 5 en 6

Lesidee bij de Canon van Nederland en bijbehorende leesboeken.

Tijdlijn van de Canon van Nederland.

Doel: De leerling kan opgedane kennis toepassen.
Duur: Werkvorm ongeveer 30 minuten. Voorbereiding en leeslessen zelf inplannen.
Werkvorm: Klassikaal.
Benodigdheden: Leesboeken die aansluiten bij de Canon van Nederland, (digitale) tijdbalk met tien tijdvakken, schrijf- en tekenmaterialen. Op deze webpagina vindt u de Canon van Nederland.

Toelichting

Een tijdlijn helpt leerlingen met het ordenen van historische gebeurtenissen. Om leerlingen te activeren kunt u werken met een levende tijdlijn. Voor deze inspiratieles worden meerdere tijdvakken gebruikt, maar deze activerende vorm kan ook op slechts één tijdvak toegepast worden. Tip: als de klas te groot is, werkt het ook twee kleinere groepen.

Stap 1

Verken klassikaal de Canon van Nederland en kies 20 vensters uit waar u en de leerlingen meer van willen weten. Op de website vind je onder elk venster het tabblad ‘boeken en films’. Daar staan leestips aangegeven.

Stap 2

Laat de leerlingen met behulp van de lokale bibliotheek bij elk venster leesboeken uitzoeken en gebruik die in de leeslessen voor een aantal weken.

Stap 3

Laat de leerlingen na die tijd een kenmerkend begrip of een historische gebeurtenis uit hun leesboek op een kaartje schrijven. Vorm een rij met stoelen en verdeel de kaartjes onder de leerlingen. Laat ze vervolgens overleggen – alleen met hun buren – wie van hen eerder of later is. Elke leerling mag per overlegbeurt maar één stoel opschuiven om te zorgen voor de juiste chronologie. Als het wisselen klaar lijkt, leest elke leerling de gebeurtenis op zijn/haar kaartje voor. Overleg met de groep of dit de juiste volgorde is volgens de tijdlijn van de canonvensters en hoe dat te controleren is.