In 2025 is een nieuwe versie van het project beschikbaar. Bekijk hier alvast de trailer:
Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar één conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!
De kinderen kijken in de klas de video waaruit blijkt dat de museummedewerker inderdaad haar koffer kwijt is. Met een mailtje laten de kinderen haar weten dat haar koffer is gevonden. Wat zal zij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen om een museum in de klas in te richten. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.
Klik hier voor de video's die horen bij dit project.
Productdetails
Lesmateriaal
|
Kant-en-klaar lespakket bestaande uit:
|
Leergebied | Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is. |
Thema's | Vroeger, museum, taalontwikkeling. |
Leerdoelen |
Leerdoelen erfgoededucatie
De Cultuurtraject Brabant indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:
|
Tijdsbeslag | 2 tot 6 weken, naar keuze van de leerkracht. De museumles duurt 90 minuten. |
Plaats van uitvoering | Klas en museumbezoek |