Op bezoek bij erfgoed

groep 5 en 6

Laat leerlingen vóór het bezoek aan een erfgoedinstelling al nadenken over in welke vorm ze willen presenteren wat ze geleerd hebben.

Duur: ongeveer 60 minuten (exclusief bezoek)

Werkvorm: in groepjes

Beoogde indicator: C6 De leerling geeft op eigen wijze vorm aan ervaringen, emoties en ideeën.

Meester Erik vertelt: 

"De opdracht was om de werkwijze van de molen te onderzoeken. Vóór het bezoek aan de molen, kozen leerlingen in groepjes de vorm waarover ze na het bezoek zouden presenteren. De groepjes kozen heel verschillend, van toneel en dans tot een brief en een fotocollage.

Tijdens de bezoekles vergaarden ze informatie die ze konden gebruiken voor hun verwerkingsopdracht. Sommigen hadden een camera meegenomen, het liet de leerlingen bewuster kijken en meedoen met het bezoek, omdat ze er straks nog iets mee moesten doen. Bij de weekafsluiting hebben ze aan elkaar laten zien wat ze hadden gemaakt."

Kilsdonkse molen in Dinther. Bron: Wikimedia Commons CC BY SA 3 Rasbak

Afbeelding: Wikimedia Commons Kilsdonkse Molen in Dinther, door Rasbak (CC BY-SA 3.0)