Josephina, een naam als een piano

Groep 1 en 2

Inspiratieles met erfgoed bij het gelijknamige boek.

Cover kinderboek ´Josephina: Een naam als een piano'
Doel: De leerling verwoordt eigen ervaringen en gevoelens in relatie tot de context.
Duur: Ongeveer 30 minuten.
Werkvorm: Klassikaal.
Benodigdheden: "Josephina, een naam als een piano", oude foto’s, doos met oude spullen. 

 

 

Toelichting

In deze inspiratieles wordt voortgeborduurd op de foto’s die in het verhaal "Josephina, een naam als een piano" worden gebruikt om te praten over oma’s, vroeger en opgroeien. Zorg hiervoor dat u het boek heeft en een doos met oude spullen.

Stap 1

Lees in de klas het boek "Josephina, een naam als een piano" voor.

Stap 2

Ga terug naar het begin: het boek opent met een kleuter die vragend naar zijn oma kijkt die bezig is oude (zwart-wit) foto’s in te plakken. Hiermee kan het gesprek in de klas klassikaal geopend worden: Heeft een van jullie oma’s je wel eens foto’s laten zien van toen ze jong was? Vond je dat ze gekke kleren droeg op de foto? Hadden de foto’s een bruine kleur? Wist je dat er een tijd vóór jou is geweest? Hoe zag jouw opa of oma er vroeger uit?

Stap 3

Vraag aan de kinderen om voor de volgende les een foto mee te nemen van hun eigen oma toen ze jong was.

Een persoon bekijkt oude foto's. Bron: Pixabay.

Stap 4

Geef de volgende les de foto’s een mooie plek en vraag de kinderen te raden wie bij welke oma hoorde. Vervolgens kunt u de doos met oude spullen pakken en van daaruit vertellen over vroeger tijden, bijvoorbeeld over kleding en spullen van uw eigen grootouders Door het verhaal, gaat het thema meer leven voor de kinderen. De spullen kregen een plek op een mooi kleed bij de oude foto’s.

Stap 5

Vraag de kinderen of ze oude dingen naar school willen meenemen. Laat ze het verhaal dat volgens hen bij het voorwerp hoort, vertellen. Is het belangrijk om deze spullen te bewaren voor later? Wat zou je zelf voor later bewaren? Maak van het kleedje met alle spullen een foto’s een mooie foto en hang dat op in de klas.